Digiä opittiin parhaiten livenä
Toinen digimarkkinoinnin koulutuskierroksemme on onnellisesti ohi. Otimme yrittäjien kanssa taas porukalla haltuun mm. somemarkkinointia, hakusanamainontaa sekä suunnitelmallista sisällöntuottoa eri kanaviin. Motivoitunut ryhmä sai myös yksilöllistä ohjausta eri teemojen ja tarpeen mukaan.
”On ollut mukavaa olla livenä. Verkon kautta en olisi tullut.”
Oli hienoa seurata, kuinka ryhmän yhteishenki kasvoi kerta kerralta ja kuinka digimarkkinoinnin taitoja opittiin toinen toistaan tukien. Siinä missä verkkototeutuksessa edellisellä kierroksella korostuivat yksilöiden oivallukset ja onnistumiset, nyt lähikoulutuksissa onnistuttiin selvästi yhdessä.
Paikallaolo on paras palaute
Hankkeen tarjoamat koulutukset ovat olleet käytännönläheisiä ja asiakastietoon perustuvia, ja mukaan on voinut tulla matalalla kynnyksellä. Aktiivisimmat yrittäjät ovat varanneet ihailtavasti kalenteristaan aina tuon lauantaisen koulutuspäivän verran aikaa ja tulleet paikan päälle oppimaan. Koulutuspäivät olivat mieleisiä.
”Ihan huippujuttu – iloitsen todella, että lähdin mukaan! Todella mukavia ja antoisia lauantaipäiviä, hyvät tyypit, toimivat fasiliteetit ja hyvä kouluttajat!”
Koulutuspäiviä oli tällä kierroksella kaikkiaan kuusi, ja lisäksi molempien koulutuskierrosten osallistujat kutsutaan mukaan hankkeen päätösseminaarin elokuussa. Yrittäjät ovat siis antautuneet digimarkkinoinnille hankkeen koulutusten puitteissa parhaimmillaan viikon verran!
Osaamisen kasvua ja näkyviä tuloksia
Digimarkkinoinnin taiturin, hankkeen kouluttaja Pia Behmin mukaan pitkäkestoisemman koulutuskokonaisuuden etu on kouluttajan näkökulmasta siinä, että osaamisen kasvun näkee pitkässä juoksussa ja näkyviä tuloksia ehtii syntyä.
”Ryhmässä on uskallettu sanoa ääneen omia ongelmakohtia.”
Myös yksilölliseen ohjaukseen panostaminen on vahvistanut taitojen kehittymistä hankkeen aikana.
”Aivan mahtava koulutus! Sain uusia ideoita ja työkaluja someen.”
Kuten osallistujat myös kouluttaja antaa kehuja lähitoteutukselle; keskustelu ja kommentointi oli rikastavaa ja uusia näkökulmia nousi aina esille.
Täsmäkoulutusta eri alojen tarpeisiin
Hankkeen aikana on räätälöity myös eri toimialoille suunnattuja koulutuspäiviä, jotka sisältävät pidemmän koulutuskierroksen elementtejä, mutta antavat täsmäiskun tiettyyn tarpeeseen.
Matkailualan toimijoille suunnattu, huhtikuussa toteutettu Digikuntoon kesäksi -koulutus oli nimensä mukaisesti tarkoitettu täsmäapuna kesäkauteen valmistautumiseen.
Kesäkuussa järjestettävä, hyvinvointialalle suunnattu koulutus puolestaan nojautuu vahvasti asiakaskyselyn tuloksiin sisältömarkkinoinnin ja valittavien kanavien näkökulmasta.
Ihmisen kokoinen digimatka
Tämä pian pari vuotta kestänyt hanke on ollut meille tiimiläisille inspiroiva ja ihmisläheinen. Sanoisiko, että ihmisen kokoinen digimatka! Vaikka välillä on ollut haasteita palvella asiakkaita yksilöllisen tarpeen mukaan, olemme pyrkineet löytämään mahdollisimman toimivia ratkaisuja.
Elokuun loppuun suunnitellun hankkeen päätösseminaarin teemat syntyivät kuin itsestään viimeisimmän koulutuspäivän päätteeksi, ja ne koskevat meitä kaikkia toimialaan katsomatta. Tarjolla on takuulla myös kahvia ja pullaa. Pysytään kuulolla!
Kevättä rinnassa,
D&D -tiimin puolesta, Sini