22.02.2023

Miten olisi digikuntoon kesäksi?

Tuotamme Digi & Design -hankkeessa eri toimialojen yrityksille räätälöityjä digimarkkinoinnin koulutuksia. Ensimmäiseen, huhtikuussa järjestettävään matkailualan yrityksille suunnattuun Digikuntoon kesäksi -koulutuspäivään on tullut jo mukavasti ilmoittautumisia. Kouluttajana on Pia Behm, joka on savonlinnalainen, matkailumarkkinointiin ja sähköiseen liiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut markkinointiviestintäalan yrittäjä.

Orgaaninen ja maksullinen näkyvyys kuntoon

Koulutus on rakennettu kesän matkailusesonkiin valmistautuville ja matkailijoita palveleville yrityksille. Päivän ohjelma on suunniteltu siten, että jokainen osallistuja pystyisi valmistautumaan kesään hyvin ja osaisi toimia sesongin aikana mahdollisimman tehokkaasti.

Aamupäivällä keskitymme orgaaniseen näkyvyyteen ja iltapäivällä paneudumme maksullisen markkinoinnin saloihin. Jotta koulutuspäivästä saisi kaiken irti, Pia toivoo osallistujilla olevan perustaitoja sähköiseen markkinointiin.

–  Työkaluista käydään läpi ainakin Facebook, Instagram ja Google Ads. Mahdollisesti myös vähän Canvaa tukemaan sisällöntuotantoa.

Sisältöjä matkailukyselyn pohjalta

Toteutamme maalis-huhtikuun vaihteessa matkailukyselyn, jonka tulokset julkistetaan tässä koulutuksessa. Tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset matkailijat käyttävät somekanavia ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen. Näistä tuloksista saa varmasti vinkkejä omaan markkinointiin.

–  Digimarkkinointi on erittäin merkittävä osa matkailumarkkinointia. Pienemmät yritykset pärjäävät hyvin pitkälle pelkästään digimarkkinoinnin avulla. Jo pienillä summilla voi tehdä vaikuttavaa markkinointia, Pia sanoo.

On selvää, että matkailutoimijoiden tulisi pystyä operoimaan vähintään suuremmissa somekanavissa eli Facebookissa ja Instagramissa. Tekninen toteuttaminen on kuitenkin huomattavasti helpompaa kuin hyvän sisällön tuottaminen. Asiakasymmärrys on kaiken a ja o; jos ymmärtää asiakkaan tarpeita ja toiveita, ollaan oikealla tiellä.

– Vielä tänäkin päivänä näkee yritysten somekanavia, joissa postaillaan asioita ymmärtämättä asiakasta tai hänen käyttäytymistään ollenkaan. Omaa tekemistä pitäisi myös osata mitata ja analysoida. Mitä paremmin ymmärrät mikä toimii, sitä edullisempaa mainontaa voit tehdä, Pia täsmentää.

Mukana markkinoinnin muutoksissa

Pia toimii omassa yrityksessään aktiivisesti eri kanavissa ja testaa erilaisia sisältöjä niin omilla kuin asiakkaiden tileillä. Hän seuraa useita markkinointiin ja sisällöntuottamiseen liittyviä tilejä ja ryhmiä ja osallistuu useampiin koulutuksiin kuukaudessa.

– Markkinoinnin teknologia muuttuu kovaa vauhtia, samoin asiakkaiden käyttäytyminen, joten on pakko kouluttautua, että kestää mukana. Alalla toimivien parissa on todettu: ”Mistä tietää että olet markkinoija? Siitä, että työpöytäsi on täynnä ruutukaappauskuvia toimivista kampanjoista”. Allekirjoitan tämän täysin, Pia naurahtaa.


Toteutamme myöhemmin mm. hyvinvointialan yrittäjille suunnatun koulutuspäivän.

Jaa artikkeli