29.04.2025

Samiedun maine on vahvistunut merkittävästi – pitkäjänteinen työ näkyy tuloksissa

T-Median tekemän valtakunnallisen mainetutkimuksen mukaan Samiedun maine on vahvistunut vakuuttavasti vuosittain neljän mittausvuoden aikana 2022–2025. Kokonaismaineen nousu kertoo systemaattisen kehitystyön vaikutuksista Samiedun tunnettuuteen ja arvostukseen.

– Johdonmukainen työ on tehnyt Samiedusta entistä vetovoimaisemman vaihtoehdon opiskelijoille ja yhteistyökumppaneille. Vahva maine lisää luottamusta, joka on ratkaisevaa silloin, kun opiskelijat valitsevat oppilaitosta tai yritykset etsivät koulutuskumppania, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Miia Käyhkö sanoo.

T-Median Senior Advisor Andrei Sergejeff kertoo, että Samiedun maine on selvästi parempi kuin ammatillisen koulutuksen järjestäjien maine Suomessa yleisesti.

– Samiedun tasainen mainenousu neljä vuotta peräkkäin on jopa hiukan poikkeuksellista. Toimialan yleinen mainenousu ei tätä selitä, vaan mainetyö on tehty puhtaasti Samiedun sisällä, hän sanoo.

Samiedussa markkinoinnin ja viestinnän vaikuttavuutta mitataan säännöllisesti.

– Mainetutkimuksen tulos on linjassa muiden mittareidemme kanssa. Neljässä vuodessa olemme esimerkiksi kasvattaneet verkkosivujemme kävijämäärän kolminkertaiseksi, kaksinkertaistaneet opiskelijaksi jatkuvassa haussa hakeneiden määrän ja tuplanneet avoimiin työpaikkoihimme hakeutuvien määrän. Tulokset ovat seurausta määrätietoisesta työstä, jota teemme – ei vain markkinoinnissa ja viestinnässä, vaan koko Samiedussa, Käyhkö kiteyttää.

T-Median Luottamus & Maine -tutkimus on Suomen johtava organisaatioiden mainetta mittaava tutkimusmalli. Tutkimuksessa selvitetään suuren yleisön näkemyksiä organisaation vastuullisuudesta, johtamisesta, palveluista ja muista maineen osa-alueista.

Jaa artikkeli