Kun motivaatio on kohdallaan – Khodadad opiskeli kolmoistutkinnon
Opiskelua lukiossa, ammattiopistossa, lähiopintoina ja verkossa, koulutus- ja oppisopimuksella. Khodadad Jafari on erinomainen esimerkki siitä, miten ammatillisia ja lukio-opintoja voi yhdistellä eri tavoin ja menestyksekkäästi. Hän aloitti opinnot Savonlinnan lyseon lukiossa syksyllä 2018 ja lähihoitajaopinnot Samiedussa seuraavan vuoden keväällä. Lukion oppimäärän Khodadad sai valmiiksi tämän vuoden helmikuussa, ja ylioppilaaksi tuloa hän juhli toukokuussa. Lähihoitajaksi hän valmistui marraskuussa.
– Lukioaineista kirjoitin terveystiedon, pitkän matematiikan, lyhyen englannin ja suomen toisena kielenä. Lähihoitajatutkinnosta opiskelin sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalan.
Afganistanista Savonlinnaan vuonna 2015 tullut Khodadad sanoo, että hänelle oli itsestään selvää jatkaa peruskoulun jälkeen lukioon ja suorittaa lukion ohella lähihoitajan tutkinto. Kolmoistutkinnon reilussa neljässä vuodessa suorittanut nuori mies sanoo, että opintojen tiivis tahti ja laajuus eivät olleet hänelle suuri haaste, mutta myöskään vapaa-aikaa ei liiemmin jäänyt.
– Urakka vaati paljon motivaatiota ja jaksamista. Opintojen alussa minulla oli tähtäimessä joko sairaanhoitajan tai lääkärin ammatti. Nyt pidän kuitenkin välivuoden opiskelusta: teen töitä ja luen kirjoja sekä aloitan ehkä kuntosaliharrastuksen. Myöhemmin haen luultavasti vielä opiskelemaan sairaanhoitajaksi.
”Opettajat tulivat kysymään, tarvitsenko tukiopetusta”
Khodadad toteaa olevansa erittäin tyytyväinen opintojen rytmitykseen ja käytännön järjestelyihin lukion ja Samiedun välillä. Opintojen alkuvaiheessa hän oli enemmän lukiossa, mutta myöhemmin lukio- ja ammatillisten opintojen lähijaksot vuorottelivat. Lisäksi hän teki kumpaankin kouluun kursseja verkossa.
– Lähihoitajaopintoihin kuuluvat koulutus- ja oppisopimusjaksot toivat hyvää vaihtelua lukio-opintoihin, sillä tykkään toiminnasta. Samoin suoritin oppisopimuksella ravintola- ja cateringalan perustutkinnosta valinnaisena katu- ja pikaruokapalveluiden tutkinnon osan ollessani kesätöissä Kalastajan Kojun ravintolassa. Lähihoitajaopinnot tein loppuun oppisopimuksella lukio-opintojen päätyttyä.
Khodadad antaa kiitosta molempien oppilaitosten opettajille ja ohjaajille siitä, että hänet otettiin hyvin huomioon.
– Itse en aina uskaltanut kysyä apua, mutta opettajat tulivat kysymään, tarvitsenko tukiopetusta.
Myöskään suomen kielellä opiskelua Khodadad ei kokenut vaikeaksi.
– Kun tulin Savonlinnaan, vietin paljon aikaa suomalaisten kavereideni kanssa. Minun oli pakko puhua suomea, mikä auttoi kielen oppimisessa.
Samiedun opinto-ohjaaja Marika Malinen sanoo, että kolmoistutkinnon suorittaminen itsessään on jo saavutus.
– Kun sen tekee reilussa neljässä vuodessa ja vieläpä niin, että suomi ei ole äidinkieli, saavutuksen arvo nousee. Khodadadin asenne opiskeluun on ollut ihailtavaa.
Yhdistelmäopinnot suunnitellaan opiskelijalähtöisesti
Marika sanoo, että Khodadadin suorittama tutkintokokonaisuus osoittaa, miten monipuolinen toisen asteen tutkintorakenne voi nykyisin olla. Yhdistelmäopintojen suunnitteluun yhdessä HOKS-ohjaajan kanssa osallistuva opintokoordinaattori Matti Heinonen korostaa, että yhdistelmäopinnot rakennetaan opiskelijalähtöisesti.
– Yhteistyö Samiedun ja Savonlinnan lukioiden kanssa toimii hienosti, ja joustavuutta löytyy molempiin suuntiin. Lisäksi Samiedu tekee yhteistyötä Otavian nettilukion kanssa, jossa voi tehdä lukio-opintoja verkkopainotteisesti.
Ammatillista perustutkintoa päätutkintonaan opiskeleva voi yhdistää opintoihinsa paitsi yksittäisiä lukiokursseja myös tähdätä ylioppilastutkintoon eli kaksoistutkintoon. Kaksoistutkintoa suorittavat keskittyvät lukiossa vähintään viiteen kirjoitettavaan aineeseen. Kolmoistutkintoa opiskelevat suorittavat yo-tutkinnon lisäksi koko lukion oppimäärän.
– Kolmoistutkintoa tekeville lukio on yleensä pääkoulu, kun taas kaksoistutkintoa suorittavien pääkoulu on Samiedu. He opiskelevat ensimmäisen vuoden tiiviisti Samiedulla, jonne myös lukio-opettajat tulevat. Tällä varmistetaan, että ammatillinen tutkinto pääsee hyvin käyntiin. Toisena vuotena lukio- ja ammatilliset opinnot lähtevät vuorottelemaan. Joustoa lisää se, että lukiota voi käydä päiväopintoina, aikuislukion puolella iltaopintoina tai sitten verkko-opintoina, Matti tiivistää.
Myös lukiossa opiskeleville on tarjolla joustavia malleja. Lukiolainen voi tulla Samieduun yhdelle vaihtojaksolle kokeilemaan tiettyä alaa tai lähteä tekemään pala palalta isompia opintokokonaisuuksia aina kokonaiseen perustutkintoon saakka.
– Tyypillistä on, että lukiolainen hakee osaamista esimerkiksi kesätöitä varten opiskelemalla hygienia- tai anniskelupassin tai jonkin alan tutkinnon osan, Matti kertoo.
Avoin amk mukana yhdistelmäopinnossa
Matti muistuttaa, että toisen asteen opiskelijat voivat sisällyttää opintoihinsa myös avoimen ammattikorkeakoulun opintoja. Näitäkin opintoja on tarjolla joustavasti verkossa.
– Xamkin avoimet ammattikorkeakouluopinnot ovat samiedulaisten käytettävissä maksutta. Opiskelija voi poimia avoimesta amk:sta joko yksittäisiä omaan alaan liittyviä ja jatko-opintoihin valmiuksia antavia opintojaksoja tai hän voi lähteä suorittamaan niin sanottuja väyläopintoja, joilla saa erillishakukelpoisuuden ammattikorkeakouluun.
Matti lisää, että Samiedussa on käytössä aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen.
– Se tarkoittaa muun muassa sitä, että opintoja hyväksiluetaan oppilaitosten välillä puolin ja toisin.