06.10.2023

Linja-autonkuljettaja Jari Pöllänen on lapsuutensa haaveammatissa

Linja-autonkuljettajana vuodesta 1995 lähtien toiminut Jari Pöllänen, 50, edustaa ilolla omaa ammattikuntaansa. Mies kertoo olevansa itse asiassa lapsuutensa haaveammatissa.

– Olin kuulemma jo pienenä poikana sanonut, että olisi joskus kiva päästä Kuopion Liikenteelle töihin ajamaan Kuopio–Savonlinna väliä. Ihan tuo ei toteutunut, mutta melkein kuitenkin.

Autoista ja ajamisesta kiinnostunut Jari haki linja-autonkuljettajan koulutukseen heti, kun hän täytti laissa linja-autokortin saamiseen vaaditut 21 vuotta.

– Tuolloin Kouvola oli lähin paikka, jossa koulutusta järjestettiin. Kurssi kesti puoli vuotta, josta kuusi viikkoa oli harjoittelua. Harjoittelun suoritin Matka-Kososella.

Linja-autonkuljettajana Jari kuvaa itseään paitsi tarkaksi ajajaksi myös auttavaiseksi ja positiiviseksi asiakaspalvelijaksi. Pienen taivuttelun jälkeen hän kertoo saavansa hyvää palautetta juuri edellä mainittuihin ominaisuuksiinsa liittyen.

– Kun tykkää työstään, on helppo olla mukava asiakkaillekin. Periaatteeni on, että asiakkaita on kohdeltava samoin kuin haluaisi itseään kohdeltavan.

Erilaiset asiakkaat ja vaihtelevat päivät ovat työn suola

Jari vakuuttaa, ettei ole koskaan vakavissaan miettinyt alanvaihtoa. Myöskään töihin meno ei ole missään vaiheessa uraa tuntunut hänestä pakkopullalta. Yhdeksi työnsä parhaimmaksi puoleksi Jari nimeää vaihtelevuuden. Hän ajaa muun muassa koululaiskyytejä sekä erilaisten ryhmien tilausajoja. Jälkimmäisten tiimoilta Jari on reissannut Suomen ristiin rastiin ja käynyt lisäksi Norjassa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.

– Tässä työssä tulee vierailtua paljon paikoissa, joihin en yksityishenkilönä välttämättä menisi. Jotkut kohteet ovat sellaisia, että niihin ei edes pääse muutoin kuin ryhmän mukana. Matkoilta kertyy ainutlaatuisia muistoja sekä ihmisistä että paikoista.

Jari lisää, että nykyisessä työssään Matka-Kososella bussikuski toimii ryhmä- ja tilausmatkoilla myös matkanjohtajana.

– Kuljettaja käy esimerkiksi hotellin vastaanotosta huonekortit ja jakaa ne matkalaisille. Lisäksi hän huolehtii, että kaikki tietävät, mitä on ohjelmassa ja milloin.

Tilausajoista iso osa sijoittuu iltoihin ja viikonlopuille, minkä joku voi kokea rasitteena. Jari sanoo, että hänelle epäsäännölliset työajat sopivat hyvin.

– Vastapainoksi on sitten arkivapaita, jolloin on mukava hoidella omia asioita.

”Uudet kuskit otetaan ilolla vastaan”

Linja-autoa ammatikseen lähes kolmekymmentä vuotta ajanut Jari on välttynyt tien päällä ollessaan suuremmilta haavereilta.

– Rengasrikkojakaan ei ole sattunut kohdalleni kuin yksi, ja sekin tapahtui uran alkuaikoina ensimmäisellä tilausajollani Helsinkiin. Ja vaikka teillä näkyy usein hirviä, en ole yhteenkään vielä törmännyt. Kerran olen säikähtänyt kunnolla, kun kyydistä pois jättämäni lapsi säntäsi auton edestä tien yli. Onneksi mistään suunnasta ei tullut autoja.

Jarilla ei ole erityisen ikäviä kokemuksia myöskään asiakkaista. Hän sanoo joutuneensa turvautumaan poliisin apuun vain yhdesti.

– Maailma muuttuu, mutta toistaiseksi olen tuntenut oloni turvalliseksi. Tässä työssä oppii lukemaan asiakkaita ja ennakoimaan mahdolliset riskitilanteet.

Ainoa asia, joka pitkän linjan ammattilaista harmittaa, on alalla vallitseva työntekijäpula.

– Uudet kuskit otetaan ilolla vastaan. Työ sopii miehille ja naisille, jotka ovat kiinnostuneita ajamisesta ja asiakaspalvelusta. Sitä paitsi aika harvalla alalla pääsee kiinni töihin näinkin lyhyellä koulutuksella. Töitä riittää, ja palkkakin on kilpailukykyinen.

Haluatko linja-autonkuljettajaksi?

Haku linja-autonkuljettajan koulutukseen on parhaillaan auki. Koulutus alkaa tammikuussa 2024. Lue lisää ja hae koulutukseen tästä linkistä.

Jaa artikkeli