Yrittäjyys on elinikäistä oppimista
Valokuvausta, videokuvausta, Insta-päivityksiä, Reelsejä, FB-päivityksiä, budjetointia. Tätä on yrittäjän arki, halusitpa tai et. Jotkut ulkoistavat markkinoinnin, jotkut elävät siinä toivossa, että asiakkaat löytävät palvelut ihan itsestään, mutta sitten on niitä, jotka ryhtyvät rohkeasti toimeen itse. Niitä, jotka ymmärtävät, että jokaisessa yrityksessä on vaan pakko tehdä markkinointia, ja mitä paremmin markkinointitoimenpiteet on suunniteltu, sitä nopeammin niistä selviää ja ennen kaikkea sitä enemmän tulee kauppaa.
Koulutusta yrittäjille Digi & Design -hankkeessa
Minulla oli ilo olla mukana jakamassa omia kokemuksiani juuri tällaisille aktiivisille yrittäjille Samiedun Digi&Design – Elinvoimaa yrityksiin -hankkeen kouluttajana. Tämä hanke oli erittäin mieluisa, sillä yksittäisten koulutusten sijasta osallistujille pystyttiin tarjoamaan kokonainen oppimispolku ja huomioimaan yksittäisen yrittäjän tarpeet. Olikin ihan mahtavaa kouluttajana seurata yrittäjien osaamisen kasvua ja ennen kaikkea huomata miten pienilläkin asioilla saadaan aikaan positiivisia muutoksia.
Hankkeen aikana pureuduttiin varsin laajasti sähköiseen viestintään, mutta samalla pohdittiin myös ihan perusasioita, joita jokaisen yrittäjän pitäisi miettiä jo yrityksen perustamisvaiheessa. Kuka on minun asiakkaani, miksi hän ostaisi minulta, mitä hän arvostaa, kuinka voin häntä ilahduttaa. Vieläkin ihan liian usein tämä asia jää yrityksissä vaille riittävää pohdintaa. On kuitenkin mahdotonta tehdä vaikuttavaa viestintää, jos ei ole pystynyt päättämään kenelle viestintää tekee tai ei ole määritellyt miten omaa kohderyhmää voi aidosti palvella kiinnostavasti.
Katso lokakuussa 2022 alkavan uuden koulutussarjan sisällöt tästä.
Somekanavat ja kuvaaminen yhdessä haltuun
Perusasioiden lisäksi jokainen osallistuja sai valita itselleen tärkeitä koulutuksia, joissa käytiin läpi mm. yleisimpien somekanavien käyttöä, kuvattiin yhdessä, opeteltiin käsittelemään kuvia, pohdittiin minkälaiset nettisivut palvelevat parhaiten omia asiakkaita jne. Kun jokainen yrittäjä pystyy hyödyntämään koulutukset suoraan omassa toiminnassaan, on oppiminen huomattavasti mielekkäämpää.
Koronan vuoksi suurin osa koulutuksista järjestettiin verkossa. Loppuvaiheessa pääsimme kokoontumaan jo kasvokkain, ja kyllähän se vaan niin on, että mikään ei voita kunnon livetapaamisia. Niissä ihmiset pääsevät keskustelemaan keskenään, vaihtamaan kokemuksia ja oppimaan muilta. Erityisesti ilahduin viimeisestä koulutuspäivästä, jossa siirrettiin käytäntöön kaikki puolen vuoden aikana opitut asiat ja vielä niin, että yrittäjät rakensivat yhdessä yhteisiä tuotteita. Päivän aikana syntyi upeita ideoita ja päästiin pohtimaan ihan käytännössä, miten tuotteet saadaan menestymään ja mitä pullonkauloja yhteisessä tuotekehityksessä voi olla. Toivottavasti osa näistä tuotteista nähdään myynnissä pian.
Kouluttajakin kouluttautuu
Autan työkseni yrityksiä markkinoinnissa ja vaikka teen erilaisia markkinointijuttuja joka päivä, käytän myös paljon aikaa opiskeluun. Osallistun tavallisesti noin kerran viikossa johonkin koulutukseen, jolla haluan syventää omaa osaamistani. Asiat muuttuvat niin nopeasti, että muuten ei vaan kestä kehityksessä mukana.
Alan ulkopuolinen yrittäjä ei voi luonnollisesti tällaista aikaa markkinointikoulutuksiin käyttää, vaan kannattaa ennemmin osallistua vaikkapa Samiedun tulevaan koulutussarjaan, sillä siinä hankkeen vetäjät ovat suunnitelleet koulutuskokonaisuuden, jossa opit mahdollisimman tehokkaasti juuri sinulle hyödyllisimmät asiat. Kaikkea kun ei tarvitse osata, riittää että osaa ne oman liiketoiminnan kannalta oleellisimmat asiat.
Pia Behm
Yrittäjä
Markkinointitoimisto Parasta Saimaalla
Seuraavat koulutukset alkavat lokakuun 2022 alussa.