10.06.2021

Sanapilvi blogin sanoista ja teemoista
Sanapilvi vertaisarvioinnin pohjalta.

eEdu-hanke tarjosi toukokuussa hienon mahdollisuuden osallistua eKampuksen ja Xamkin toimijoiden kanssa Kurssit kuntoon syksyksi -viikkoon.  

Bongasin viikon tarjonnasta Vertaispalautetta verkkokurssista –toteutuksen, johon oli haussa 10 paikkaa. Kysyin eEDU-hankkeen Sannalta lupaa ilmoittaa kurssille keskeneräinen Majoitus- ja ravitsemisalan esimiestyön erikoisammattitutkinnon itsenäisesti opiskeltava verkko-opinto. Ilmoittautuminen tapahtui sähköisellä kyselyllä, jossa sai kertoa verkko-opinnosta. Lisäksi ilmoittautumisvaiheessa sai toivoa palautteen kohdistuvan juuri tiettyihin osioihin opinnosta. 

Toukokuun puolen välin jälkeen sähköpostiin saapui viesti, jossa luki näin: 

“Olet ilmoittautunut mukaan verkko-opintojakson vertaispalautteeseen. Hienoa, onnittelut rohkeudestasi!“ Viestissä kerrottiin, että Xamkin digimentori antaa palautetta verkkokurssistani. Lisäksi minun tehtäväni oli tutustua toisen henkilön tekemään opintojaksoon ja antaa siitä palautetta. Myös kurssin tehnyt henkilö tulisi tutustumaan tekemääni kurssiin. Lopuksi pitäisimme palautekeskustelun. 

Minulla oli arvioitavana 2 op laajuinen kurssi, johon oli toivottu seuraavia palautteita: 

  • Toimiiko opintojakso kokonaisuutena? 
  • Pitääkö jotain olla enemmän tai vähemmän? 
  • Onko kurssi riittävän monipuolinen? 
  • Miten arvioija näkee opintopistemäärän suhteessa opintojakson työmäärään? 

Minä puolestani pyysin palautetta verkko-opinnon toimivuuteen pitäen mielessä sen, että tutkintoa suorittamaan tulee uusia ihmisiä ehkä kuukausittain ja sen tulisi toimia täysin itsenäisesti.  

Oli mielenkiintoista tutkia toisen opettajan tekemää verkkokurssia. Sain sieltä hyviä ajatuksia omaan tekemiseeni. Esimerkiksi kaikkien videoiden ja podcastien kestot olivat näkyvillä, mikä helpottaa opiskelijan ajanhallintaa. Lisäksi kurssilla oli jokaisen osion lopussa lisälukemisto, jos joku halusi syventää osaamistaan. Tämä oli minusta hyvä idea. Pidin myös verkkokurssin viimeisestä osiosta, jossa oli koonti koko opintojaksosta. Sellainen lyhyt kertaus. Otan senkin ehkä käyttöön. 

Tekemästäni verkkokurssista, joka siis on edelleen kesken, sain todella hyvää palautetta ja hyviä vinkkejä. Kehitysehdotuksina oli osaamistavoitteiden avaaminen enemmän ja suoritusohjeisiin taulukon lisääminen, missä näkyvät kaikki tehtävät aika-arvioineen. Lisäksi linkkeihin tieto siitä, miten ne aukeavat (uuteen välilehteen). Hymiönaamoilla tapahtuva oman oppimisen seuranta eli Moodlen pikapalaute-työkalun käyttö oli toisen arvioijan mielestä hauska lisäominaisuus.

Kirjallisten palautteiden lisäksi meillä oli lopuksi Teams-palautekeskustelu. Palautekeskusteluun oli varattu aikaa 1,5 tuntia, mikä meni ihan lentämällä. Palautekeskustelussa ideat sinkoilivat, kun tutkimme vielä yhdessä molemmat vertaisarvioitavat kurssit. Palautekeskustelusta jäi mietittäväksi, miten kauan verkkokurssin keskustelualustan  keskusteluviestit säilyvät. Jos kurssialustalle tulee uusia ihmisiä jatkuvan haun kautta ja kurssi ei ole aikarajattu, niin voi tulla tilanne, että keskustelualueen viestiketjut paisuvat todella massiivisiksi. Yhtenä keinona ajattelimme verkko-opinnon kopioimista aina uusille aloittajaryhmille, jotta ryhmäkoko saataisiin pidettyä kohtuullisena. Mietimme myös osallistujien jakamista ryhmiin. Päädyimme siihen, että ryhmät ominaisuuden käyttö voi olla ongelmallista,  kun verkko-opinnossa ei ole aikarajaa ja osallistujia voi tulla lisää kesken kaiken. Ryhmä-ominaisuus toimii, jos ihmiset aloittavat ja lopettavat samaan aikaan. 

Vertaisarvioinnissa saa paljon hyviä vinkkejä ja oppii samalla muiden verkkokursseista. Vertaisarvioinnille on hyvä varata riittävästi aikaa. Isoja kokonaisuuksia ei pysty hetkessä tutkimaan. Suosittelen lämpimästi verkkokurssien vertaisarviointia. 

Kirjoittaja Hanna Pajari-Seppänen, verkko-opettaja 

Jaa artikkeli