eWorking – työpaikalla tapahtuvan koulutuksen asialla
Elokuussa meillä Samiedussa aloiteltiin eWorking hanke, jossa focus on työpaikalla tapahtuvan koulutuksessa. Mukana hankkeessa on matkailuala, perustason ensihoito sekä liiketoiminta. Teemme myös tiivistä yhteistyötä kyseisten alojen yritysten kanssa.
Interaktiivinen virtuaalinen ympäristö osaamisen hankkimiseen
Millaista työpaikalla tapahtuva oppiminen voi jatkossa olla? Siitä vaan virtuaalilasit päähän sekä ota ohjaimet käteen. All right, sitten siirrytkö sinne virtuaaliympäristöön suorittamaan ambulanssilla hälytysajoa tai tekemään onnettomuustilanteessa tehtävää potilasluokitusta…Siis mitä ihmettä täällä tapahtuu? No, siinähän on meidän ja pelastuslaitoksen visio virtuaalisesta ja interaktiivisesti toteutetusta simulaatiosta perustason ensihoitoon. Toteutus tapahtuu virtuaaliselle ThingLink alustalle (www.thinglink.com).
Tuolla virtuaaliympäristössä voi olla työtehtäväkohtaisia videoita ja valokuvia, joilla simuloidaan oikeita työelämän tilanteita. Joskus käytämme myös 360 videoita, jolloin saamme tilanteesta erittäin todentuntuisen, tällöin immersiivisimmän kokemuksen saa käyttämällä virtuaalilaseja, joilla pääset tsekkaamaan kaikkea ympärillä näkyvää tai toimintaa omaan tahtiin. ”Tilat, tilanteet ja oppimisympäristöt voidaan kuvata tai videoida 360-kameralla ja rikastaa interaktiivisten hotspottien kautta syventävällä tietokerroksella. Näin oppiminen voidaan tuoda oikeaan kontekstiin. Kun kokonaisuudet viedään virtuaalitodellisuuteen, elämyksellisyys tehostaa opitun muistamista.”, kommentoi Henri Pennanen ThingLinkiltä innostuneesti. Esimerkiksi tuossa hälytysajo casessa 360 kamera voi olla roolitettu apukuskiksi ja tällöin oppija näkee kaiken apukuskin näkökulmasta. Tehtyä digitaalista materiaalia voidaan käyttää sitten työtehtävään tutustumiseen, oppimiseen ja jopa osaamisen näyttämiseen. Siis näytön osa voitaisiin suorittaa tulevaisuudessa virtuaalimaailmassa, mikäli tehtävää ei esiinny työssäoppimisjakson aikana. Tällainen mahdollisuus on hyvä tsekata ja samalla toki kerätä siitä käyttäjien sekä tekijöiden kokemuksia.
”Näistä interaktiivisista virtuaalisista ympäristöistä voidaan tehdä polutettuja oppimiskokonaisuuksia ThingLinkin skenaariotyökalun avulla. Skenaariopohjaiset oppimiskokonaisuudet simuloivat todellisen maailman tilanteita ja ongelmia ja sopivat erinomaisesti käytännön osaamiseen kehittämiseen sekä matkailu, että pelastusalla. Niiden avulla voidaan kehittää esimerkiksi asiakaspalvelutilanteissa tarvittavia pehmeitä taitoja tai ongelmanratkaisutaitoja onnettomuustilanteessa”, toteaa Henri Pennanen (ThingLink) TEAMS palaverin aikana.
Kyseisiin materiaaleihin voidaan lisätä mausteeksi kysymyksiä, vaihtoehtoja (haarautumia) tehtävässä etenemiseen tai tehtävistä saatavia pisteitä. Tällöin saamme dataa kuinka oppija ratkaissut tilanteen ja millaisia ratkaisuja hän on tehnyt. Jatkossa mahdollisesti pystymme seuraamaan kuin pitkään kyseisestä tehtävää on tehty.
Tuolla ThingLinkin virtuaalisessa ympäristössä simuloimme siis oikeita työtehtävässä esiintyviä tilanteita videoin, 360-videoin ja valokuvin. Materiaalit rakennetaan, niin että harjoittelu tukee oikeassa työtilanteessa toimimista, päätöksenteon ja toiminnan kannalta katsottuna. ThingLinkin Henri toteaa myös, että heidän asiakkaat ovat tuottaneet interaktiivisia sisältöjä ThingLinkin peruseditorilla jo aiemmin näille aloille, mutta virtuaalisten skenaarioiden rakentaminen on ihan uusi juttu. Tässä Samiedu on vahvasti eturintamassa ja olemme innoissamme mukana kehittämässä, luomassa ja testaamassa sisältöjä.
Sami Pirhonen