Logistiikan perustutkinto oli oikea valinta Sakulle – toive isoilla ajoneuvoilla ajamisesta toteutui
– Minulle alavalinta on ollut oikea, koska saan tehdä sitä mistä tykkään eli ajaa isoja ajoneuvoja. Lisäksi minusta on mukava olla osa kokonaisuutta, joka pitää huolen siitä, että Suomi pysyy pyörimässä.
Näin sanoo yhtä näyttöä vaille valmis yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Saku Kautonen, 20. Kerimäellä asuva nuori mies kertoo innostuneensa rekkahommista jo juniori-ikäisenä päästyään silloin tällöin rekkakuskina työskentelevän enonsa mukaan.
– Isot ajoneuvot liittyvät myös palokuntaharrastukseeni. Tajusin tarvitsevani C-kortin, jotta voin ajaa paloautoa, 7-vuotiaana Kerimäen sopimuspalokunnan nuoriin liittynyt ja 16-vuotiaana hälytysosastoon siirtynyt Saku kertoo.
Jatkossa Sakulla on valinnanvaraa, minkäkokoisen ajoneuvon puikkoihin hän istuu, sillä hän on suorittanut osana opintojaan sekä C- että CE-luokan ajokortin. Molemmat ovat opiskelijalle maksuttomia. Luonnollisesti Sakulla on myös henkilöauton ajokortti eli B-luokan ajokortti, jonka hän ajoi ikäpoikkeusluvalla 17-vuotiaana.
– Käytännössä saan ajaa mitä tahansa ajoneuvoyhdistelmää, jolla ajaminen on Suomen maanteillä sallittua, Saku toteaa vaatimattomasti.
”Halusin nähdä kaikki logistiikan suoritealat”
Saku sanoo, että käytännönläheinen tutkinto on vastannut täysin hänen odotuksiaan.
– Opiskelu on ollut työntäyteistä, kuten etukäteen odotin ja toivoinkin. Kuorma-autolla ja yhdistelmäajoneuvolla ajamisen lisäksi opintoihin kuuluu trukilla, pyöräkoneella ja traktorilla sekä muilla kuormankäsittelylaitteilla ajamista ja kuorman käsittelyä mm. kappaletavaranosturilla. Mutta on täällä saanut istua myös koulunpenkissä, sillä ensin asiat on opeteltava teoriassa, ammattipätevyyskokeensa virheettömästi läpäissyt Saku toteaa.
Mitä käytännönläheisyyteen tulee, Saku pitää tärkeänä, että hän on päässyt työssäoppimisjaksoilla tutustumaan logistiikan eri suoritealoihin, esimerkiksi kappaletavarakuljetusten runkoajoon sekä rahdin ja yhdyskuntajätteen ajoon. Kuljetusalalla suoritealoja on paljon muitakin, kuten maansiirto-, raakapuu-, hake- ja vaihtolavakuljetukset.
– Halusin nähdä kaikki logistiikan suoritealat, jotta tiedän varmasti, mikä on se oma juttu. Nyt näyttäisi, että se on raakapuunajo, hän sanoo.
Saku lisää antavansa erinomaisen arvosanan Samiedun asiansa osaaville opettajille sekä nykyaikaiselle ja hyvin varustetulle logistiikkahallille, jossa taitoja voi harjoitella aidossa ympäristössä ennen työharjoitteluun siirtymistä. Taitoja voi kartuttaa lisäksi simulaattoreilla tehtävillä harjoitteilla vaikkapa kaivinkoneella.
– Koulun kalusto on monipuolista ja vastaa sitä, mitä käytetään oikeassakin työelämässä. Omasta asenteesta on kuitenkin kiinni, miten työharjoitteluissa pärjää.
Kuljettajille on kysyntää
Yhteishakuvalintaansa miettivää nuorta Saku kannustaa hakemaan opiskelemaan logistiikan perustutkintoa, jos isot ajoneuvot ja ajaminen kiinnostavat.
– Parasta tässä työssä on se, että yhtään samanlaista työpäivää ei ole. Myös työtilanne on hyvä, sillä kuljettajia tarvitaan eri alojen yrityksissä.
Kuljettajilla on hyvät mahdollisuudet työllistyä myös ulkomaan liikenteeseen tai sijoittua vaikkapa yritykseen Euroopassa.
Työorientoituneeksi itseään luonnehtivan Sakun tulevaisuuden suunnitelmat ovat selvät.
– Valmistuttuani teen hetken kuljetusalan töitä – kesällä on sitten vuorossa asepalvelukseen astuminen.