10.03.2023

Marko tarttui työsuhdepyöräetuun – työmatkat taittuvat nyt sähköpyörällä

Samiedun keittiössä kokkina työskentelevää Marko Hannosta ei voi moittia rohkeuden puutteesta. Kun Samiedu otti keväällä 2022 käyttöön työsuhdepolkupyöräedun, päätti noin parikymmentä vuotta työmatkansa autolla taittanut mies vaihtaa kulkupelinsä autosta sähköpyörään.

– Polkupyörien toimittaja kävi esittelemässä erilaisia pyörämalleja henkilöstölle toukokuussa. En ollut aiemmin kokeillut sähköpyörää, ja aika wau-tunne kieltämättä siitä tuli. Pari kolme päivää mietin asiaa, kunnes tein päätöksen pyörän hankkimisesta.

Markon ajatus oli alusta saakka hankkia sähköpyörä, joka sopii ympärivuotiseen pyöräilyyn. Testiajojen ja polkupyörätoimittajan asiantuntemuksen pohjalta pyöräksi valikoitui saksalainen Ghost-merkin sähköpyörä.

– Perussähköpyörät ovat aika riisuttuja malleja. Itse halusin sisällyttää pakettiin muun muassa lokasuojat, lukon ja valot sekä kypärän ja nastarenkaat. Myös varusteet kuuluvat edun piiriin.

Pyörä saapui Markolle juhannuksen jälkeen. Helmikuun puolessavälissä kilometrejä oli kertynyt jo 3 200. Marko sanoo, että työmatkapyöräily tuntui luontevalta jo reilun parin kuukauden kuluttua.

– Toki alussa kaikki oli uutta aina pukeutumisesta alkaen. Vähitellen olen oppinut valitsemaan säähän sopivan vaatetuksen. Autoa en enää työmatkoillani kaipaa. Kun olen pari kertaa tullut töihin autolla, se on tuntunut oudolta.

Pyöräily säästää kukkaroa ja tuo uutta vireyttä työpäiviin

Miksi aikuisiällä harvakseltaan pyöräillyt mies päätyi hankkimaan täysin varustellun sähköpyöräpaketin ja vieläpä myymään autonsa pois?

– Viime vuosina autoiluun liittyvät kulut ovat nousseet, ja uusia maksuja tulee koko ajan lisää. Laskin, että luopumalla dieselautostani ja ajamalla työmatkani sähköpyörällä säästän kuukausittain 200–300 euroa puhdasta rahaa.

Marko halusi motivoida itseään myös liikkumaan enemmän, ja pyöräily tuntui sopivalta lajilta. Pihlajaniemellä asuvan Markon työmatkan pituus yhteen suuntaan on yhdeksän kilometriä – viikossa työmatkapyöräilyä kertyy 90 kilometriä.

Kuntoni on selvästi kasvanut. Lisäksi olen huomannut, että vireystilani on heti työpäivän alkaessa hyvä verrattuna siihen, kun tulin töihin autolla. Ja onhan työmatkapyöräily isossa kuvassa ilmastoteko, Marko pohtii.

Marko sanoo yllättyneensä positiivisesti siitä, miten hyvässä kunnossa Savonlinnan kevyen liikenteen väylät ovat. Hän vakuuttaa, että sähköpyörä on toimiva kulkupeli myös talviolosuhteissa.

– Ajallisestikaan pyöräily ei juuri pidennä työmatkaa, sillä pyöräilen työpaikalle kelistä riippuen 20–25 minuutissa, kun taas autolla matkaan menee vartti. Välillä käytän sähköavustinta enemmän ja toisinaan vähemmän.

Jatkuvasti voimassa oleva etu

Marko toteaa olevansa erittäin tyytyväinen uuteen elämäntapaansa. Hän sanoo, että sähköpyörä oli iso investointi, jota hän ei olisi ilman työnantajansa tarjoamaa kannustinta luultavasti tehnyt.

– Vajaan sadan euron kuukausimaksu pidätetään suoraan palkastani. Etu on kuitenkin verovapaa, joten käytännössä maksan työnantajalleni pyörästä kuukaudessa noin 60 euroa.

Marko kannustaa muitakin samiedulaisia tarttumaan jatkuvasti voimassa olevaan etuun.

– Minä käytän pyörää lähinnä työmatkoilla, mutta kukaan ei kiellä hankkimasta pyörää vaikka puhtaasti vapaa-ajan harrastuksen tiimoilta.

Noin 30 prosenttia samiedulaisista on jo ottanut käyttöön polkupyöräedun, ja Samieduun on muodostunut innokkaiden sähköpyöräilijöiden porukka, joka vaihtaa aiheesta kokemuksia aina tavatessaan.

– On hienoa, että meillä Samiedussa on aktiivisia ihmisiä, jotka lähtivät viemään pyöräetua eteenpäin!

Jaa artikkeli