Pilotoimme nuorisotyön hyviä käytäntöjä eurooppalaisessa yhteistyössä
Nuorisotyö on tärkeä osa ammattiopistomme arkea. Nuorisotyön ja opiskelijatoiminnan ohjaaja Tilda Salon tunnistaa valoisasta olemuksesta ja mustasta Samiedun nuorisotyö -hupparista.
– Koulunuorisotyötä on tärkeää vahvistaa, sillä se vaikuttaa suoraan opiskelijoiden hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen. Kun yksilöt voivat hyvin, opiskelumotivaatio säilyy ja koko oppilaitos voi hyvin, Salo toteaa.
Salo on pilotoinut meillä Samiedussa koulunuorisotyön käytäntöjä osana kansainvälistä, Euroopan unionin osarahoittamaa YWIS – Youth work in schools -hanketta, jota hallinnoi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia.
Hankkeessa koulunuorisotyötä kehitetään eurooppalaisin yhteisvoimin. Tavoitteena on syventää yhteistyötä oppilaitosten ja nuorisotyön välillä, nostaa nuorisotyötä näkyviin oppilaitosten opetussuunnitelmissa ja päivittäisessä arjessa sekä lisätä tietoisuutta oppilaitoksissa tehtävästä nuorisotyöstä.
Meiltä nuorisotyön mallia Kreikkaan
Koulunuorisotyön tilaa ja mahdollisuuksia pohdittiin oppilaitosten ja nuorisotyön ammattilaisten YWIS-kehittämisviikolla Kreikan Thessalonikissa. Mukana oli oppilaitosten ja nuorisotyön edustajia neljästä maasta: Suomesta, Virosta, Portugalista ja Kreikasta. Kahdeksan suomalaisen osallistujan joukossa vaikutti myös Samiedua edustanut Tilda Salo.
– Me suomalaiset veimme nuorisotyön mallia Kreikkaan ja muihin osallistujamaihin. Suomessa koulunuorisotyöhön on viime vuosina alettu panostaa enemmän, mutta muissa maissa tilanne on heikompi. Esimerkiksi Kreikassa kouluissa tehtävästä nuorisotyöstä ei puhuta käsitteenä eikä tätä ammattia vielä tunnusteta, Salo valottaa.
Salon mukaan maailmalle voidaan viedä meiltä keinoja siihen, kuinka nuorisotyötä voidaan yhdistää oppilaitosten toimintaan.
– Nuoret kamppailevat aivan samanlaisten asioiden kanssa kaikkialla, vaikkakin eri mittakaavassa. Viemme Kreikkaan tietoutta nuorisotyöstä ja käytäntöjä, joita on helppo toteuttaa oppilaitoksissa.
– Muiden maiden edustajat olivat innoissaan esimerkiksi keskiviikkokahveista, joita järjestämme Samiedun Pohjolankadun kampuksen pääaulassa kerran viikossa. Siellä kohtaamme opiskelijoita matalalla kynnyksellä, ja nuorten kanssa tullaan tutuiksi rennoissa merkeissä.
Mukana kansallisesti ja kansainvälisesti tärkeässä työssä
Salo koki kansainvälisen kehittämisviikon valtavan antoisaksi itselleen ja hyväksi mahdollisuudeksi ammattiopistollemme.
– YWIS-viikko oli silmiä avaava kokemus. Tarvitaan monta eri tahon toimijaa, että koulunuorisotyötä saadaan edistettyä. Keräämämme kokemukset vahvistivat tunnetta, että asiat ovat meillä Suomessa hyvin ja sitä kannattaa korostaa – ei keskittyä ongelmiin.
– Olen kiitollinen Samiedulle siitä, että pääsen kehittämään koulunuorisotyön mallia meillä ja saan olla mukana kansallisesti ja kansainvälisesti tärkeässä työssä. Olemme saaneet tällä mallilla paljon myönteistä näkyvyyttä. Thessalonikiin kokoontunut työryhmä on tulossa meille vastavierailulle, jolloin tutustutan heidät meidän malliimme käytännössä, Salo iloitsee.
YWIS – Youth work in schools -hankkeessa kehitetään nuorisotyötä kouluissa ja oppilaitoksissa. Tavoitteena on määritellä nuorisotyön roolia ja mahdollisuuksia sekä sisällyttää nuorisotyön tavoitteita osaksi koulujen opetussuunnitelmia. Nuorisotyön roolia vahvistetaan neljän teema-alueen kautta: kestävä kehitys, demokratiakasvatus, opiskelijahyvinvointityö ja yhteisöllisyyden vahvistaminen.
Tutustu myös hankkeessa julkaistuun käsikirjaan eri maiden koulunuorisotyön hyvistä käytännöistä:
European Perspectives and Good Practices on Youth Work in Schools and Educational Institutions. Inspiration and Approaches for Youth Workers – Theseus