Z-sukupolven oppimistavat ja arvomaailma olivat keskiössä Euroopan ammatillisen koulutuksen vuosittaisessa kokoontumisessa
Joukko samiedulaisia osallistui vuosittaiseen EfVET-konferenssiin (European Forum of Technical and Vocational Education and Training) Amersfoortin kaupungissa Hollannissa 23.–26.10. Paikalle oli kokoontunut lähes 300 ammatillisen koulutuksen järjestäjän edustajaa noin 30 eri maasta. Konferenssin teemana oli Z-sukupolven nuorten kouluttaminen.
– Diginatiivi Z-sukupolvi on varttunut digitaalisen teknologian parissa ja elää kansainvälisessä maailmassa. Kansainvälisyydessä on vielä paljon potentiaalia ammennettavana ammatilliseen koulutukseen. Hyvät kansainväliset kumppanit ovat ensiarvoisen tärkeitä mm. opiskelija- ja henkilöstövaihdoissa sekä koulutuksen sisältöjen ja toteutusmuotojen kehittämisessä, johtava tiimipäällikkö Anne Taiponen summaa.
Kehitysjohtaja Jonna Kokkonen kertoo, että EfVETin jäsenoppilaitosten kanssa on solmittu myös strategisia kumppanuuksia, joiden ansiosta pystytään vertaamaan toimintatapoja ja oppimaan parhaita käytänteitä esimerkiksi vastuullisuuden ja laadunhallinnan saralla.
– Erityisesti kestävän kehityksen ja vastuullisuuden asioissa meillä on vielä opittavaa, oppilaitokset muualla Euroopassa ovat Suomea edellä, hän sanoo.
Arvojen tulee näkyä myös viestinnässä
Kansainvälisyysasiantuntija Anne-Mari Behm esitteli EfVET-konferenssissa pidetyssä workshopissa kansainvälisen VET2Sustain-hankkeen tutkimusta, jolla kartoitettiin keinoja parantaa ammatillisen koulutuksen vetovoimaa.
– Workshopissa pohdittiin yhdessä osallistujien kanssa, mitkä tekijät ohjaavat Z-sukupolvea ja minkälainen viestintä puhuttelee heitä parhaiten. Ryhmäkeskustelu oli vilkasta ja innostavaa, kun oppilaitokset jakoivat keskenään ideoitaan siitä, miten houkutella nuoria ammatilliseen koulutukseen, Behm sanoo.
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Miia Käyhkön mukaan arvoihin perustuva viestintä sekä sisältöjen aitous ja rehellisyys korostuvat tehokkaimpina vaikuttamiskeinoina.
– Nopea viestintä, vaikuttajamarkkinointi, henkilökohtaiset tarinat, alumnien mukaan ottaminen ja virtuaalitodellisuuden käyttö koettiin toimivina ja kehittämisen arvoisina toimenpiteinä. Saimme konferenssissa uusia ideoita ja loimme verkostoja, joiden avulla voimme benchmarkata erilaisia käytäntöjä ja kehittää markkinointiamme entisestään, Käyhkö tiivistää.
Eri teemoja käsittelevien workshoppien lisäksi EfVETissä esiteltiin oppilaitosten kehittämishankkeita, etsittiin partnereita uusiin hankkeisiin ja innovoitiin uusia projekteja. Konferenssissa kuultiin myös yrityspuheenvuoroja siitä, kuinka yritykset ovat huomioineet Z-sukupolven ominaisuudet ja onnistuneet motivoimaan ja sitouttamaan nuoria työntekijöitä yrityksiinsä.