HOKS-ohjaaja on opiskelijan tukena valmistumiseen saakka

Samiedussa koko työyhteisö on sen takana, että opintojen opiskelijalähtöisyys toteutuu mahdollisimman pitkälle. Tässä tärkeässä roolissa ovat HOKS-ohjaajat.

Ravintola- ja catering-alan opettaja Helena Immonen ja sosiaali- ja terveysalan opettaja Helena Savolainen ovat toimineet HOKS-ohjaajina vuodesta 2019 lähtien. Kokeneet opettajat pitävät erittäin hyvänä systeemiä, jossa jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma, HOKS, heti opintojen alkumetreillä.

– Uusi opiskelija tapaa HOKS-ohjaajansa pikimmiten, ja HOKS laaditaan kahden ensimmäisen opiskeluviikon kuluessa. Jos opiskelija hakee opiskelijaksi jatkuvan haun kautta, on HOKS-ohjaaja usein mukana jo haastatteluvaiheessa, Immonen kertoo.

Savolainen sanoo, että aiemman osaamisen tunnistaminen eli hoksaaminen on entistä tärkeämpää, sillä Samiedun opiskelijoissa on paitsi juuri peruskoulunsa lopettaneita nuoria mutta myös yhä suurempi joukko aikuisopiskelijoita. Hän kuvaa Samiedun nykyistä opiskelumallia kolmella sanalla: joustava, yksilöllinen ja osaamisperusteinen.

– HOKSiin kirjataan opiskelijalle opintojen suorittamisen tavoiteaikataulu, jossa on otettu huomioon kaikki opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen eli koulutus, työkokemus ja harrastukset. Toki kaikista on oltava dokumentit, mutta tarvittaessa opiskelija voi todentaa osaamisensa näytön kautta.

Immonen ja Savolainen korostavat, että suunnitelmaa päivitetään jatkuvasti ja vähintään kolmen kuukauden välein. Opiskelijan osaamisperusteet voivat muuttua muun muassa kesätyön myötä. Savolainen kertoo, että hoksaaminen on jo opiskelijoille tuttu käsite. Hänen mukaansa päivityspyynnöt tulevatkin usein opiskelijoilta itseltään.

– Opiskelijat kokevat motivoivaksi sen, että he voivat vaikuttaa opintojensa etenemiseen aktiivisesti.

Immonen muistuttaa, että vaikka hoksaaminen yleensä nopeuttaa opintoja, se toisaalta antaa liikkumavaraa toiseenkin suuntaan.

– Jos opiskelijalla on jossakin kohtaa opintoja haasteita, hän voi edetä rauhassa omaan tahtiinsa ja hänelle on tarjolla tukea. Tässä systeemissä onkin helpompi saada kiinni niistä opiskelijoista, joiden opinnot eivät syystä tai toisesta etene.

Joustavat opintopolut

Tärkeä osa Samiedun yksilöllisiä opintopolkuja ovat monipuoliset oppimisympäristöt, joista opiskelija voi valita itselleen sopivimman. Painopiste on työelämässä järjestetyssä koulutuksessa. Lisäksi nykyisin on mahdollista suorittaa verkko-opintoina jopa kokonaisia tutkintoja, minkä myötä opiskelijat voivat olla eri puolilta Suomea.

– Koronan vuoksi verkko-opiskelu on tullut muutoinkin tutuksi. Tosiasia on, että iso osa opiskelijoista hakeutuu lähiopintoihin, ja kyllähän kädentaitoja vaativissa ammateissa se on jo välttämättömyyskin, Immonen sanoo.

Savolainen listaa hoksaamisen etuihin senkin, että opiskelija voi hyödyntää opintojaan laajasti eri tutkinnoissa. Joskus käy nimittäin niin, että ensimmäinen alavalinta ei olekaan se oikea.

–Tutkinnon osia voi liittää valinnaisiin tutkinnon osiin, joten opinnot eivät mene hukkaan, vaikka ne olisivat täysin vastakkaisilta aloilta. Ylipäätään tutkinnon osien suorittaminen on yleistynyt, sillä niillä voidaan täydentää tai päivittää omaa osaamista.

Kampusyhteistyö on vahvistunut

Savolainen sanoo pitävänsä ohjaajana olemisesta, koska se tarjoaa näköalapaikan opiskelijoiden elämään aina valmistumiseen saakka.

– Tämä malli on toimiva. On hienoa, kun opiskelijan kanssa yhdessä voi miettiä ja suunnitella hänelle sopivaa opintopolkua.

Immonen iloitsee, että HOKS-systeemi on vahvistanut entisestään verkostoa, joka toimii opiskelijan tukena kaikissa vaiheissa. Hän sanoo, että Samiedusssa pyritään aidosti siihen, että oppilaitoksen rattaat pyörivät opiskelijoiden kanssa samaan tahtiin.

– Hoksaamisen myötä yhteistyö kaikkien kampusten välillä ja eri alojen opettajien sekä yhteisten tutkinnon osien opettajien kesken on lisääntynyt. Tähän verkostoon kuuluvat lisäksi opot, kuraattorit, psykologit, palveluohjaajat, terveydenhoitaja ja alaikäisten opiskelijoiden vanhemmat.

Immonen on työskennellyt Samiedussa opettajana vuodesta 2006 alkaen ja Savolainen 2000-luvun alusta. Molemmat ovat myös HOKS-mentoreita, joiden puoleen muut HOKS-ohjaajat voivat pulmatilanteissa kääntyä. He ovat lisäksi mukana valtakunnallisessa Yhdessä Parasta -hankkeessa, joka tähtää henkilökohtaistamisen kehittämiseen ammatillisissa oppilaitoksissa.

– Ajatus on kehittää käytäntöjä tällä saralla ja tuottaa materiaalia kaikkien käyttöön.