22.04.2021

Nunnia ja konnia -musikaalin lavatoteutus opetti ammatillisesti ja huomioi kestävän kehityksen

Samiedun teatteritekniikan opiskelijat ovat olleet mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa Rantasalmen Nuorisoteatterin Nunnia & konnia –musikaalia.

Rantasalmen Nuorisoteatterin esittämä Cheri ja Bill Steinkellnerin käsikirjoitukseen perustuva hittimusikaali esitetään kolmena striimattuina esityksenä toukokuussa. Jos Koronatilanne helpottaa syksyyn mennessä, tullaan esitystä näkemään myös Rantasalmella Tornator-salin lavalla myöhemmin syksyllä.

– Osallistuminen teatteriesityksen toteuttamiseen antaa meille yhtä aikaa niin haasteen, kuin myös mahdollisuuden omien taitojen lisäämiseen ja näyttämiseen julkisesti. Pääsimme taas kerran uuden äärelle ja koimme olevamme osa merkittävää työryhmää, kuvailee teatteritekniikan lehtori Anne Peltonen yhteistyötä.

Vauhdikas uutuusmusikaali käynnistyi jo keväällä 2020, mutta esityksen valmistelua jouduttiin siirtämään koronan vuoksi.

– Keväällä ja kesän aikana pääsimme mukavaan vauhtiin teoksen pohjatöiden osalta. Nunnia ja konnia-esityksen ohjaaja Ville-Veikko Valtanen oli kanssamme suunnittelemassa ja luomassa kokonaiskuvaa, Peltonen kertoo.

Lähtökohtana ja pääajatuksena lavastuksen toteuttamiselle oli aikaansaada näyttämö, joka tukee nuorten esiintyjien taiteellista osaamista ja tuo esille heidän roolisuorituksensa. Tässä musikaalissa pätee sanonta ”vähemmän on enemmän”.

– Teatteritekniikan toteutuksessa tarkoituksena on, että kaikki näyttämöllä oleva lavastus ja tarpeisto tukee näyttelijöiden roolisuoritusta. Se on nuorten esiintyjien kohdalla vieläkin tärkeämpää, Peltonen painottaa.

Ohjaaja Valtonen haastoi Samiedun teatteritekniikan ryhmän ammatillisesti monin tavoin. Lavasteiden tuli nopeasti taipua moneen, luostariympäristöstä poliisilaitos- ja ravintolaympäristöihin saakka.

Musikaaliin tuli kehittää myös lavaste, jolla pystyttiin tuottamaan ääntä kohtauksen aikana. Näin rakentui kaikuva tila, joka tuotti halutun äänen halutulla voimakkuudella. Ryhmä kehitti ja sovelsi myös erilaisia värjäystekniikoita. Lopputuloksena kankaista syntyi luostariin lasimaalattuja ikkunoita.

Taideteollisuusalan opetuksessa materiaalituntemus ja kierrätysosaaminen korostuvat. Myös Nunnia ja konnia- musikaalin lavastuksen toteutuksessa kestävä kehitys huomioitiin. Esitykseen rakennettavien lavastuksen ja tarpeiston on oltava kestäviä ja turvallisia, mutta samanaikaisesti muunneltavissa ja hyödynnettävissä seuraavassa teoksessa tai kierrätettävissä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

– Opetuksellisesti huomioimme kestävän kehityksen pyrkimällä myrkyttömyyteen ja vähän luontoa kuormittaviin materiaaleihin ja aineisiin sekä muokkaamalla vanhaa uudeksi. Valmistimme useita lavasteita lähes kokonaan kierrätys- tai jätemateriaaleista, esimerkiksi ravintolakyltti, sänky, vankilan kalteriovi, harmoni, rippituoli ja virsitaulu, Peltonen kertoo.

16 lasimaalattua ikkunaa syntyi kangasta värjäten eri tekniikoilla ja ommellen. Rantasalmella lasimaalaukset kiinnitettiin sermeihin kuvaamaan luostaria ja tuomaan väriä tilaan.
Rippituoli valmistui erilaisista puumateriaaleista, joita oli jäänyt aikaisemmista projekteista. Tuolin keskellä on kaikuosa, josta saadaa tuotettua ääntä.
Kierrätysmyymälästä löytynyt vaaleasävyinen kaappi muokattiin pianoksi jo aiemmin Addams Family -musikaaliin. Nyt se jatkaa elämäänsä muokattuna Nunnia ja konnia -musikaalissa.
Jaa artikkeli