Tervetuloa blogiimme!
Blogi
19.11.2021
Pelillisyyttä perehdyttämiseen – Seppo.io-peli digipedataitojen kehittämisessä
Pelillisyyttä perehdyttämiseen – Seppo.io-peli digipedataitojen kehittämisessä eEDU-hankkeen (ESR) toimijat Sanna (eli minä) ja Eeva-Kaisa Laine ovat osallistuneet tämän vuoden aikana HAMK:n järjestämään Gamification – pelillistämällä perehtymään -koulutukseen. Koulutus jakaantui kahteen osaan, joista ensimmäisessä opiskelimme pelillistämisen ja pelipedagogiikan perusteita, kun taas toinen osa keskittyi pelikäsikirjoittamiseen ja käsikirjoituksen toteuttamiseen. Pelillisyys opetuksessa assosioituu usein Kahoot!-tyyppisiin tietovisoihin, joilla opettaja […]
18.11.2021
Kehitysvamma-ala tulee tutuksi vain tutustumalla
Kehitysvamma-ala tulee tutuksi vain tutustumalla Lähihoitajaopiskelijat katsovat minua silmät pyöreinä, kun esittelen heille tulevan vammaistyön yksiköissä toteuttavan pienimuotoisen oppimisprojektin. Mitä? Missä? Mihin pitää mennä ja mitä tehdä? Jännittäminen vaihtuu positiivisiin kohtaamisiin Tuosta se alkoi ja jatkui tutustumisella kehitysvamma-alan työpaikkoihin, jotka tarjosivat mahdollisuuden asiakastapaamisiin. Opiskelijat jännittivät tapaamisia ja sitä, mitä eivät osanneet, sillä opinnothan alkoivat vasta […]
28.10.2021
Koulutuspolkuja työllisyyden kuntakokeilujen asiakkaille
Koulutuspolkuja työllisyyden kuntakokeilujen asiakkaille Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt vuosina 2020-2021 yhteensä yli 50 miljoonaa euroa jatkuvaa oppimista tukeville hankkeille ja kokeiluille. Hankkeissa tarkoituksena on auttaa ihmisiä oman osaamisen kehittämisessä, parantaa osaavan työvoiman saatavuutta ja tukea työllistymistä. Samalla pilotoidaan toimintamallia, jossa yhteistyötä laajentamalla vastataan alueiden tarpeisiin ja tuetaan työllisyyden kuntakokeiluja. (OKM 2021) Tavoitteena uudistaa palvelurakennetta […]
28.10.2021
Paperikoristeet meni, mutta digi jäi
Paperikoristeet meni, mutta digi jäi Parikymmentä vuotta sitten askartelin Kauppalehdestä kiinalaisia koristeita ystäväni kalliolaisen vuokrayksiön lattialla. Ystäväni opiskeli kauppatieteitä ja itse olin silloin(kin) vannoutunut humanisti ja kasvatustieteen opiskelija. Tuohon aikaan, 2000-luvun alussa tietokoneet ja internet alkoivat yleistyä kotitalouksissa. Myös Kauppalehdessä – siinä, josta askartelin niitä koristeita – vouhkattiin digitalisaatiosta ja ties mistä kyberistä ja hyperistä. […]
13.10.2021
Metsäalan opiskelijavaihtoihin boostia Forest Boost Erasmus hankkeella
Huomasimme, että Samiedussa on yksi ala, jolta ei ole lähtenyt Erasmus+ -vaihtoon opiskelijoita ainakaan kymmeneen vuoteen. Vaikea on tietysti lähteäkään, kun ei ole alan verkostopartnereita Euroopassa. Tähän tartuttiin, ja vuonna 2020 haettiin Erasmus KA2 haussa oma hanke edistämään metsäalan liikkuvuuksia, luomaan partneriverkostoa, tutustuttamaan metsäalan opettajia toisiinsa ja luomaan yhteistä historiaa, jolla markkinointia voidaan helpommin toteuttaa. On selvää, että kun oma opettaja kertoo kiinnostavasta […]
12.10.2021
English teacher’s coffee break
DualVET hanke on espanjalaisten koordinoima Eramus+ KA2 -hanke, jonka tavoitteena on luoda partneriverkosto, jonka välillä voidaan helposti ja turvallisesti lähettää ja vastaanottaa Erasmus -vaihto-opiskelijoita. Hankkeessa verkostopartnerit tulevat Portugalista, Puolasta, Saksasta Suomesta ja Espanjasta. Suomesta ja Puolasta mukana on ammatillinen oppilaitos, muista maista verkostoja, hallintoviranomaisia ja oppisopimuskeskus. Tämä toiminta on juuri sitä näkymätöntä taustatyötä, joka pitää olla tehtynä ennen kuin voimme lähettää ja […]
05.10.2021
Oppisopimus antaa oivan mahdollisuuden vammaisalan opiskeluun ja alalle työllistymiseen
Oppisopimus antaa oivan mahdollisuuden vammaisalan opiskeluun ja alalle työllistymiseen Oppisopimus on joustava, yksilöllinen ja käytännönläheinen tapa hankkia ammatti. Se sopii kaikenikäisille. Voi kouluttautua työtä tehden, saa palkkaa ja työkokemusta. Oppisopimusta varten tarvitaan työpaikka, jossa oppiminen tapahtuu, ja jossa työnantaja sitoutuu koulutustehtävään. Oppisopimus voidaan solmia uuteen tai jo voimassa olevaan työsuhteeseen tai se voi olla osa […]
27.09.2021
Digi2go -hankkeen webinaarit alkavat pian!!
Tervetuloa kuulemaan Digi2go verkoston oppilaitosten kokemuksia seuraavista ajankohtaisista aiheista: 29.9 klo 12-15 Ruokatulostus ammatillisessa koulutuksessa Liity webinaariin tästä 6.10 klo 12-14 Monikäyttäjäympäristöt ammatillisen koulutuksen tukena Liity webinaariin tästä 3.11 klo 12-14 Pelillisyys virtuaaliympäristöissä osana ammatillista koulutusta Liity webinaariin tästä 10.11 klo 12-14 Osaamisen digitaalinen tunnistaminen Moodlen ja Itslearning analytiikka Liity webinaariin tästä 18.11 klo 12-14 360 kamerat, kuvaus ja videointi opetusmateriaalien tuotannossa Liity webinaariin tästä
24.09.2021
eEDU-hanke: Digipedavalmennuksesta virikkeitä verkko-opetukseen – valmennuksen kynnyksellä (osa 1)
eEDU-hanke: Digipedavalmennuksesta virikkeitä verkko-opetukseen – valmennuksen kynnyksellä (osa 1) Ammattiopisto Samiedun ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk:n yhteishanke eEDU-Verkko-oppimisen kehittäminen täytti vuoden syyskuun 1.päivänä. Hankkeen aikana Xamk:n eKampus-yksikön Tommi Pälli on sparrannut Samiedun verkko-opettajia digipedagogiikan ja verkko-opetuksen kysymyksissä. Lisäksi minä olen päässyt hankkeen projektipäällikkönä tutustumaan Xamk:n digipedagogiseen valmennukseen osallistumalla erilaisiin digityökaluja ja verkko-opetuksen kehittämistä käsitteleviin webinaareihin ja […]
21.09.2021
eEDU-hankkeen kuulumisia: Hieronnan perusotteet haltuun opetusvideoilla
eEDU-hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut rakentaa mikro-oppimisen sisältöjä, jotka palvelisivat sekä toisen asteen että korkea-asteen opetusta. Ensimmäisenä pilottitoteutuksena aloimme suunnitella keväällä 2021 hieronnan ja fysioterapeuttien koulutusta palvelevaa oppimateriaalikokonaisuutta, joka muodostuisi teoria-ja videomuotoisesta aineistosta. Kuvasimme opetusvideot kesäkuussa 2021. Loppukesällä ja syksyllä 2021 olemme valikoineet opetusmateriaaliin tulevaa aineistoa, editoineet videoita sekä rakentaneet niistä erityyppisiä lopputoteutuksia. Taina Kutvonen, […]
- « Edellinen
- 1
- 2
- 3
- …
- 11
- 12
- 13
- Seuraava »